مقالات

معرفی ابزارآلات آهنگری

از مصارف دیگر ابزار آلات ، استفاده در زمینه صنعت آهنگری است. در این صنعت ابزار زیادی مورد استفاده است. از پتک گرفته تا سندان و چکش. سعی ما بر ای است که در این مطلب شما را با برخی از این ابزارالات آشنا کنیم. با ما در فروشگاه برس ابزار همراه باشید.

معرفی ابزارآلات آهنگری

استفاده از آهن در بسیاری از صنایع، مهم و ضروری است. اگر شما نیز کسب و کاری دارید که در آن از آهن استفاده می‌کنید و یا علاقه مند به شناختن ابزار‌آلات آهنکگری هستید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

آهن به شکل‌های مختلفی در صنعت و برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی برای اینکه بتوان از آهن درتمامی اشکال استفاده کرد، نیاز است سه کار اصلی و اساسی روی آن انجام شود. این سه کار عبارتند از برش، اتصال و پرداخت. تمام موصالح اولیه که با آهن ساخته می‌شوند، باید در ابتدا بریده شده سپس به یکدیگر متصل شوند. در نهایت، پرداخهتکاری روی آن صورت می‌گیرد.

بادتئوجه به مطالبی که گفتیم، ابزارآلات آهنگری به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • ابزار برش آهن آلات
  • ابزار اتصال آهن الات
  • ابزار پرداخت

ابزارآلات آهنگری

سندان و پایه :

سندان‌ها از جنس فولاد و چدن ساخته می‌شوند. معمولا معیار دسته بندی این ابزارها  وزنشان می‌باشد.

سندان، بر روی یک قطعه چوب محکم و یا یک پایه چدنی نصب می‌شود. دماغه این ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که موجب می‌شود بتوانید فلزات را به شکل دلخواه آهنگری کنید.

بخش های دیگر سندان عبارت است از:

  • سوراخ سنبه کاری
  • میز برش یا قلم زنی
  • مقر ابزار ( دسته ها ، قرار ها و قرار های دم را در آن قرار میدهند )

کوره آهنگری :

کوره‌های آهنگری معمولا از دو قسمت دودکش و هواکش تشکیل شده اند. دود داخل کوره به کمک بادبزن مکنده تخلیه می‌شود. در یک طرف کوره، جلوی آن یک ظرف آب قرار داده می‌شود. این ظرف برای سرد کردن فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کوره برای کار کردن به هوا نیاز دارد. این هوای مورد نیاز به وسیله یک دمنده برقی وارد کوره می‌شود. از ذغال سنگ برای سوخت کوره ها استفاده می‌شود. جهت روشن کردن کوره از تراشه چوب هم می‌توان استفاده کرد.

اره آهن بر:

یکی از ابزار‌های دستی که برای برش‌کاری‌های ساده آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد اره آهن بر است که به اختصار آهن بر نیز گفته می‌شود. هنگام انتخاب یک اره آهن بر مناسب باید به این نکته توجه داشت که در هر دو حالت افقی و عمودی در هنگام استفاده، خوش دست باشد و کاربر هنگام استفاده از آن اذیت نشود.

علاوه بر این که هنگام خرید این ابزار باید به خوش دست بودن آن توجه شود، تیغه اره نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از مشکلاتی که تیغه این ابزار ایجاد می‌کند، این است که ممکن است در حین کار بشکند.

پروفیل بر:

پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند. از انواع آن‌ها می‌توان توپر، توخالی، مقاقطع مختلف هندسی و … را نام برد. انواع پروفیل ها در صنعت کابرد گسترده ای دارد. برای برش آن‌ها نیز باید از ابزار مناسبی استفاده شود. پروفیل‌برها به منظور برش انواع پروفیل طراحی و تولد شده‌اند. سنگ پروفیل بر و صفحه پروفیل بر نیز از متعلقات ابزار پروفیل بر هستند.

دسته برش برای برش پلاسما:

برش پلاسما، یکی از روش‌های برش است. در این روش ابتدا آهن یا سایر فلزات رسانا توسط دسته برش حرارت داده و قرمز می‌شوند. سپس با فشار گاز برش می‌خورند.

ابزار اتصال آهن آلات

متصل کردن آهن‌آلات به یکدیگر نیاز به ابزارخاصی دارد. این ابزار عبارتند از:

  • اینورتر جوشکاری
  • دریل برقی

قطعات فلزی و آهنی به دو روش جوشکاری و پرچ به یکدیگر متصل می‌شوند.به همین دلیل اینورتر جوشکاری و دریل برقی به عنوان ابزار آلات ضروری برای اتصال قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرز آهنگری:

کاربرد فرز آهنگری با توجه به نوع صفحه متصل به آن متفاوت است.

فرز آهنگری کاربردهای مختلفی دارد که بسته به نوع صفحه متصل به آن می‌توان از این قابلیت‌ها بهره برد. از این ابزار جهت شکل دادن و یا برش دادن سطوح استفاده کمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.